dijous, 19 de juny de 2008

Salvem Santa Maria de la Baells



Fotografia feta per Domènech i Montaner

L’arquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner, autor del Palau de la Música Catalana i de l’hospital de Sant Pau entre altres edificis emblemàtics, va fer entre els anys 1901 i 1906 tot un seguit d’excursions per conèixer de prop les esglésies romàniques de tot Catalunya. En cadascuna d’aquestes visites va fer fotografies, va dibuixar plànols, va prendre notes i fins i tot va calcar algunes pintures murals, per exemple a Sant Quirze de Pedret.
El llegat de Doménech i Montaner està dipositat a l’arxiu del Col.legi d’Arquitectes de Catalunya, perfectament ordenat i catalogat.
L’esmentat Col.legi d’Arquitectes i el Museu Nacional d’Art de Catalunya van organitzar una exposició anomenada Lluís Domènech i Montaner. Vatges per l’arquitectura romànica, en la qual es deixava constància de les rutes i de les dades i material recollit. Amb motiu de l’exposició es va editar un interessantíssim catàleg amb el mateix títol de la mostra. El llibre ens mostra, amb gran quantitat de fotografies, el bo i millor del romànic català tal com era fa cent anys.
A començaments d’agost de 1905, Domènech i Montaner va visitar el Ripollès, el Berguedà i la Garrotxa. De Ripoll estant, l’estudiós del romànic va passar per Sant Pere de Montgrony i va saltar al Berguedà. Santa Maria de Castellar de N’Hug, Sant Joan de Cornudell, Sant Vicenç de Rus, Sant Miquel de la Pobla de Lillet, Sant Martí de Brocà, Sant Quirze de Pedret, Santa Maria de la Baells, Sant Pere de la Portella, Santa Maria d’Avià, Sant Vicenç d’Obiols, Sant Pau de Casserres i Sant Martí de Puig-reig apareixen ben documentades i amb excel.lents fotografies, naturalment en blanc i negre, algunes a tota pàgina.
Doménech i Montaner es fixa especialment en la llinda de la porta de Santa Maria de la Baells, en dibuixa la porta d’entrada i el plànol de la planta amb totes les mesures escrupulosament anotades. En una bella fotografia apareix l’arquitecte al davant de l’església de Santa Maria, recolzant el braç sobre la paret del cementiri. Dues creus de ferro que hi ha en primer terme emmarquen perfectament el retrat del personatge. L’estampa és tan bona que fins i tot s’ha triat per figurar a la portada del volum.
I ara que ja hem vist l’estudiós del nostre romànic, la façana sencera de Santa Maria de la Baells i les dues creus, la pregunta és òbvia. Es tracta d’una fotografia premonitòria de com acabaria l’indret? Què pensaria Domènech i Montaner de l’estat actual de l’església, convertida en un munt de pedres en un solar de la Rodonella?
Amb motiu de la construcció del pantà de la Baells es van desmuntar i numerar les pedres dels principals elements de la construcció amb la promesa de fer-ne la reconstrucció, que encara esperem.
Catalunya no es pot permetre el luxe de tenir una mostra del seu patrimoni romànic, valorat i catalogat per un dels principals arquitectes modernistes, en un estat tan lamentable. Algunes veus ja ho han proposat. Cal exigir, de totes totes, la reconstrucció de Santa Maria de la Baells en un lloc digne.

Publicat a Regió7/Berguedà Setmanal el 27 de setembre 06
Més informació i més fotos:

http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/noticia?p_idcmp=1894668